De afgelopen jaren voerden de belangenorganisaties collectieve rechtszaken voor klanten tegen a.s.r. en Aegon over een aantal beleggingsverzekeringsproducten. a.s.r. en Aegon hebben de afgelopen jaren al een aantal aanvullende maatregelen getroffen voor klanten. In totaal is daar inmiddels circa 2 miljard euro aan besteed. Met het akkoord dat nu is bereikt, worden verdere juridische procedures beëindigd, maken partijen een einde aan de onzekerheid voor klanten en wordt dit dossier voor a.s.r. afgerond.
Het gaat daarbij om alle producten van a.s.r. en Aegon van klanten die zich hebben aangesloten bij een van bovengenoemde partijen en betreft niet alleen de producten waarover collectieve procedures lopen. Partijen zijn verder overeengekomen dat er geen nieuwe rechtszaken zullen worden aangespannen. De overeenkomst wordt finaal zodra 90% van de aangesloten klanten akkoord is met de regeling.
Aangesloten klanten worden door de belangenorganisaties geïnformeerd zodra alle details over de uitvoering zijn uitgewerkt en voor ieder product bekend is hoe een finale uitkering eruit ziet. Dit proces gaat enkele maanden in beslag nemen. Klanten ontvangen hier persoonlijk informatie over.
De totale voorziening die a.s.r. neemt om het dossier beleggingsverzekeringen te kunnen afsluiten, bedraagt 300 miljoen euro. Daarmee treft a.s.r., bovenop het bedrag gemoeid met de overeenkomst, een extra voorziening van 50 miljoen euro voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten en die niet eerder een vergoeding hebben gehad.
Deze klanten kunnen rechtstreeks bij a.s.r. terecht voor nadere informatie: deze klanten kunnen hier hun e-mail adres achterlaten om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Dit is op dit moment de juiste en enige stap die klanten kunnen ondernemen: www.asr.nl/verzekeringen/levensverzekeringen/finale-overeenkomst.